Download alle speerpunten als 1 PDF
Aanmelden mijn burgerprofiel

SAMEN NAAR EEN STRAF HANDHAVINGSBELEID

Terug

Lokale besturen spelen een belangrijke rol bij de handhaving van een heel aantal Vlaamse decreten. Burgers die de Vlaamse regelgeving overtreden, kunnen niet alleen strafrechtelijk maar ook bestuurlijk vervolgd worden. Door in te zetten op de handhaving van deze Vlaamse regelgeving op uw grondgebied, draagt uw stad of gemeente bij aan een leefbare en rechtvaardige samenleving én versterkt u de openbare orde binnen uw eigen gemeenschap. 
 
In het verleden zagen we dat verschillende diensten vaak op hun eigen eiland werkten, waardoor een totaalbeeld van het probleem ontbrak en illegale zaken jarenlang konden aanhouden. Met die onvolledige puzzel willen we komaf maken. Met het nieuw kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) - van toepassing op een substantieel deel van de Vlaamse regelgeving - zijn grote stappen voorwaarts gezet om de handhavingsregels te stroomlijnen. Voortaan kunnen we een sterk front vormen bij de handhaving van onderwerpen zoals ruimtelijke ordening, milieubeleid en handelingsvestigingen.

Omdat de handhaving in de toekomst, naar verwachting vanaf 1 april 2026, via uniforme procedures zal verlopen, zullen gemeentelijke handhavers breder inzetbaar zijn en hun taken efficiënter kunnen afhandelen. Het kaderdecreet ziet er ook op toe dat de inkomsten uit handhaving eerlijker verdeeld worden onder de handhavingspartners, afhankelijk van hun inspanningen. Dit geeft u de mogelijkheid om de middelen die u ontvangt direct te investeren in projecten die uw eigen buurt ten goede komen.

Het kaderdecreet heeft naast het stroomlijnen van de Vlaamse handhavingsregels ook tot doel de Vlaamse handhaving te digitaliseren en het uitwisselen van informatie te vergemakkelijken via het Vlaams Handhavingsplatform. Het voorbije jaar sloten niet minder dan 284 gemeenten en 11 intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zich aan bij dit platform.

Wat zijn de voordelen van dit platform voor uw lokaal bestuur?
Het platform ondersteunt uw bestuur in veilig digitaal werken en gegevens uitwisselen met handhavingspartners, burgers en ondernemingen. Dit faciliteert een moderne, efficiënte en goed geïnformeerde handhaving. 
De ontwikkeling van het platform gaat bovendien onverminderd verder en nieuwe functionaliteiten zullen gaandeweg beschikbaar komen. Dit is een logische stap, aangezien de verplichting tot digitaal werken in de loop van 2026 uitgebreid zal worden naar alle handhavingsdocumenten.
Wij roepen de lokale besturen die nog niet zijn aangesloten dan ook op om dat alsnog te doen. 

De lokale besturen die  zijn aangesloten, kunnen voor praktische ondersteuning bij handhaving volgens het kaderdecreet op ons rekenen:

  • In samenwerking met de inhoudelijke administraties bieden we infosessies aan;
  • We zetten een permanent opleidingsaanbod op voor KVH-toezichthouders;
  • We openen een juridische servicedesk voor vragen rond handhaving via het kaderdecreet;
  • We organiseren een werkgroep waar entiteiten die volgens het KVH handhaven in overleg kunnen gaan om van elkaar te leren en verbetersuggesties aan te brengen. Vanzelfsprekend krijgen ook de lokale besturen in deze werkgroep een plaats. 

Samen leggen we de puzzel tot een straf handhavingsbeleid.

Terug